tag:blogger.com,1999:blog-14511730.post1630934183582975328..comments2023-05-17T12:35:19.913+02:00Comments on Lucas tankar: Är skatten på diesel högre än på bensin?Lucas Carlssonhttp://www.blogger.com/profile/13376499948279116208noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-14511730.post-10057199558567533472007-09-22T10:32:00.000+02:002007-09-22T10:32:00.000+02:00Jag är för en beskattning där de faktiska utsläppe...Jag är för en beskattning där de faktiska utsläppen bestämmer skattens storlek. Min poäng är att skatten på dieselbilar är lägre än på bensinbilar, vilket man lätt missar i den "information" som kommer från billobbyn. I mitt exempel med en Volvo V70 så är skatten 39% högre på bensinmodellen under de tre första åren. Vad som händer sedan ska jag skriva ett nytt inlägg om när jag tolkat den nya budgeten.<BR/><BR/>Med tanke på att det endast skiljer 20% i koldioxidutsläpp (till dieselns fördel) och att dieselbilarna har flera hundra procent högre utsläpp av kväveoxider så verkar dieseln redan väl skattegynnad gentemot bensinen.Lucas Carlssonhttps://www.blogger.com/profile/13376499948279116208noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14511730.post-91103975897017441292007-09-18T11:58:00.000+02:002007-09-18T11:58:00.000+02:00Jag tycker du missar en viktig del i ditt resonema...Jag tycker du missar en viktig del i ditt resonemang: Med dieseltekniken drar ett fordon mindre, vilket i sig är en enorm miljöfördel. Ju mer en bil drar, desto mer borde man betala i skatt.<BR/><BR/>Det rimliga vore väl att titta på hur mycket skatt man betalar i förhållande till det miljöutsläpp som man ger ifrån sig? <BR/><BR/>Sen är det ju en annan fråga hur man ska förhålla sig mellan kolmonoxid och koldioxid.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14511730.post-80428376900625918062007-09-10T16:56:00.000+02:002007-09-10T16:56:00.000+02:00Tack så jättemycket för reaktionerna på BilSwedens...Tack så jättemycket för reaktionerna på BilSwedens uppgifter, och för dina detaljerade beräkningar på fordonsskatt.<BR/><BR/>Du är inte den enda som reagerat på Bil Swedens diesel-hysteri.<BR/><BR/>Hälsningar<BR/>Adam Kristensson, Gröna BilisterAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14511730.post-67133072572487092222007-08-16T21:19:00.000+02:002007-08-16T21:19:00.000+02:00Kul att även du reagerade på BilSwedens annons, vi...Kul att även du reagerade på BilSwedens annons, vi gjorde faktiskt samma iaktagelse. Jag <A HREF="http://lucastankar.blogspot.com/2007/06/bilsweden-r-i-farten-igen.html" REL="nofollow">skrev om den i juni.</A><BR/><BR/>När det gäller dieseln kan jag hålla med om att jag är lite väl kritisk ibland. Det är riktigt att man kan göra biodiesel på liknande sätt som etanol, tyvärr så hänger det idag ofta ihop med skövling regnskog, som i indonesien där palmolja ersätter regnskogen och även skövlingen av amazonas där sojaplantager tar regnskogsmark i anspråk.<BR/><BR/>Det värsta hotet kommer dock från den synthetiska dieseln som framställs ur kol och som jag befarar kommer att bli ersättaren när oljan sinar. <BR/><BR/>Egentligen är massbilismens huvudproblem inte bränslefrågan utan energifrågan vilken tyvärr inte kan lösas med biobränslen. Detta tror jag inte biltillverkarna vill ta i eftersom den enda praktiska lösningen är att minska biltrafiken och därav minska biltillverkningen och försäljningen...Lucas Carlssonhttps://www.blogger.com/profile/13376499948279116208noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14511730.post-73567346695828615522007-08-16T12:13:00.000+02:002007-08-16T12:13:00.000+02:00Intressant jämförelse. Jag reagerade också på Bil ...Intressant jämförelse. Jag reagerade också på Bil Swedens propaganda, men från ett annat perspektiv i min <A HREF="http://www.stimulans.se/2007/06/bilar-pplen-och-pron.php" REL="nofollow">blogg</A>. Naturligtvis har du rätt gällande att diesel är sämre. Det pågår dock några intressanta projekt att göra biodiesel. Därmed kan den bli minst lika bra, om inte bättre, än etanolen. Därför tror jag det kan vara delvis ok att fortsätta satsa på snålare dieselmotorer, som sedan kan köras på biodiesel.<BR/><BR/>Med förbehållet att det bästa naturligtvis är att inte köra alls... oavsett bränsle.Johan Janssonhttps://www.blogger.com/profile/11605596682207053393noreply@blogger.com