2006-11-12

Klimatförändringen i Dagens Industri

Vilken ketchupeffekt! Plötsligt skriver alla tidningar om klimatförändringarna, även de som för mindre än ett år sedan ägnade ledarsidorna åt att berömma George W Bush eller gjorde gemensam sak med billobbyn och pläderade för lägre bensinpriser. Detta är en högst välkommen klimatförändring!

I fredags hade Dagens Industris Weekendbilaga klimatförändringarna som tema, där fanns flera bra artiklar. Man fick bland annat veta att de svenska privatpersonerna måste minska sina koldioxidutsläpp från 3,2 ton/år till 0,8 ton/år (detta är förutom industrins minskningar). Hur detta kunde gå till fick man också veta, att skippa resan till asien innebar att man i ett slag minskade sina utsläpp med 2,3 ton! Andra tips var att ta tåget istället för flyget mellan Stockholm och Göteborg (0,39 ton för tre resor), byta till en snålare bil (0,6 ton om den nya dra 0,7 l/mil och den gamla drog 0,9 l/mil och man kör 1300 mil/år) osv.

DI är värda mycket beröm för dessa artiklar, lite parodiskt blev det dock när annonsörerna var de gamla vanliga (antagligen visste de inte vad tidningen skulle handla om). På mittuppslaget var det en tvåsidig annons för solsemester (med flyg), övriga "kul" annonser var en tvåsidig annons för en ny stadsjeep som drar 1,23 l/mil, JEEP gjorde reklam för en stadsjeep (minns inte vilken modell det var men de har en med V8 som drar 1,49 l/milen), en Lexus som drar 0,98 l/mil. Man kan gissa att de tilltänka kunderna till dessa produkter ligger en bra bit över det svenska koldioxid snittet.

(Inlägget är pingat till http://intressant.se/intressant)
Andra bloggar om: ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Fruktansvärt kul det där med annonsörerna. Blev på något vis antireklam i den upplagan.

Sent vakna de ekonomiske redaktörerna...