2006-03-21

Bakgrund till flygskatten

Miljöskatten på flyget har blivit kritiserad för att vara orättvis och ensidig. Orättvis därför att de med mycket pengar inte berörs, detta argument kan dock lämnas därhän eftersom detta är fallet i alla sammanhang där man kan köpa något för pengar (det kallas marknadsekonomi).

Ensidig eftersom inte våra grannländer har flygskatt. Fast detta är inte sant, för Danmark har flygskatt (den danska regeringen tänker dock avskaffa denna, fast det kan tyckas ligga i linje med andra illa genomtänka beslut som den regeringen har tagit), Norge tänker införa flygskatt, stora flygnationer som Storbritannien, Frankrike och Nederländerna har redan flygskatt.

Motivet bakom skatten är att flygtrafiken ökat kraftigt och att klimatpåverkan från flyget är stor.

Ett exempel: om en familj på fyra personer flyger charter tur och retur till Phuket (Thailand) så motsvarar detta samma klimatpåverkan som att köra Volvos mest bensintörstiga stadsjeep (den med V8 motor) fram och tillbaka mellan Malmö och Kiruna (362 mil) mer än elva gånger (ca 9,5 ton koldioxid). Det beror inte på att monster jeepen är snål utan att flyget är en klimatvärsting. Om man istället hade kört en Volvo S80 Bi-fuel på biogas så hade man kunnat köra ca 190 gånger Kiruna tur och retur eller 17 varv runt jorden längs ekvatorn (om det funnit en väg).

Är det inte märkligt att en flygbiljett till Thailand är helt utan skatt?

Man undrar även varför Volvo talat om att sluta tillverka gasbilar eftersom de inte är lönsamma medan stadsjeeparna av modell XC90 är Volvos mest sålda modell.

Det är något skevt med prissättningen i detta...

Min beräkning är gjord enligt följande:
Uppgifterna om charterflyget utsläpp kommer från MyTravel det största flygplanet (Airbus A320-300) förbrukar 238 liter flygbränsle per passagerare från Köpenhamn till Phuket. Det blir 476 liter tur och retur. En liter flygbränsle väger 0,800 kg (räknat från 1,935 (kg/100 passagerar km) / 2,419 (liter/ 100 passagerar km))

Ett kilo flygbränsle ger 3,16 kg koldioxid vid förbränning. Eftersom dessa förbräns vid hög höjd motsvarar detta 2 till 4 så mycket koldioxid på marknivå, jag har räknat med dubbla mängden (källa IPCC: Over the period from 1992 to 2050, the overall radiative forcing by aircraft (excluding that from changes in cirrus clouds) for all scenarios in this report is a factor of 2 to 4 larger than the forcing by aircraft carbon dioxide alone. )

Det blir 476 l * 0,8 kg/l * 3,16 * 2 = 2407 kg eller för en familj på 4 personer 2407 * 4 = 9626 kg.

En Volvo värsting stadsjeep (XC90 V8) drar 1,35 l/mil vid blandad körning och släpper då ut 322 g/km, under landsvägskörning drar den 0,98 l/mil vilket motsvar 322 * 0,98 / 1,35 = 234 g/km. För att komma upp i 9626 kg så behöver man köra 9626 / 0,234 = 41137 km. Mellan Kiruna och Malmö är det 1810 km dvs man kan köra denna sträcka 41137 / 1810 = 22,7 gånger eller 11 gånger fram och tillbaka.

En Volvo S80 Bi-Fuel som körs på biogas släpper ut 12 g/km (enligt Gröna Bilister) man kan köra 9627 / 0,012 = 802250 km och få samma utsläpp så vid Thailandsresan eller stadsjeepsresan. Det blir 802250/1810=443 gånger eller 221 tur och retur resor mellan Malmö och Kiruna. Jorden är ca 40000 km runt ekvatorn så det räcker till 802250 / 40000 = 20 varv runt jorden.

2 kommentarer:

Elin sa...

Jag tycker verkligen vi ska inskaffa flygskatt! Det är något som hjälper oss, inte försämrar. Vi hjälper jorden att överleva, och det är väl det vi vill?
Jag tror många fortfarande inte inser hur farligt, det faktiskt kan bli, om vi inte gör något nu.
Många börjar inte göra saker förrän det är försent, och då klarar inte jorden av all denna koldioxidutsläpp.
Värmen höjs mer och mer, isbjörnarna kan ej leva i sitt eget klimat längre, om några år, kommer vi ens minnas hur en glaciär såg ut?, om vi då lever kvar, vill säga.
Vad gör poliktikerna för att minska detta?
Jag läste för några dagar sedan en gammal artikel, om växthuseffekten, och koldioxidutsläppen.
Där en forskare hade berättat att vi måste göra något snart, eller rättare sagt nu, ananrs kommer jorden inte klara det. Året var 1997.
Vi männsikor då? Kommer vi kunna överleva detta?
Svaret är NEJ.
Utan växthuseffekten, blir det kallt, så kallt att en människa ej kan leva här.
Om koldioxidutsläppen blir högre, höjs värmen, glaciärer smälter, det blir torka, och översvämning.
VI MÅSTE GÖRA ALLT VI KAN!

Lucas Carlsson sa...

Jag håller med dig Elin. Vi hade haft flygskatt i Sverige idag om inte de borgerliga hade vunnit valet 2006.

Det påstås att alla partier jobbar för miljön och klimatet nu för tiden. Men tyvärr så skiljer det rejält mellan retorik och faktisk handling.

Moderaterna ville inte ha flygskatt i Sverige eftersom de sa att det borde genomföras på europanivå. Men när frågan kom upp i EU-parlamentet så röstade de emot flygskatten...