2006-09-18

Miljöpolitik i moderaternas valstuga

Min sambo undrade om inte moderaterna var oroliga för miljöförstöring och klimatförändring så vi frågade en moderat som stod vid valstugan på Gustav Adolfs torg. Det var ett himla liv på torget, med en massa moderater som visslade och tjoade.

Jag har skrivit våra frågor med talstreck och moderatens svar inom citattecken. Så här svarade han (fritt ur mitt minne):

- Är du inte orolig för miljöförstöringen och klimatförändringen?

"Jag tycker att miljön och klimatet är jätteviktigt, det tycker nog alla partier i Sverige. Det bästa sättet att hantera dessa frågor är att ha tillräcklig tillväxt så att man har råd att hantera de problem som finns. Problemen är ju globala så lösningarna måste vara ett internationellt samarbete där man använder resurserna mest effektivt."

- Det lät ju enkelt, men vad ska man göra åt trängseln och avgaserna här i Malmö?

"Man måste förbättra avgasreningen. De så kallade miljöbränslena som finns idag har lika giftiga avgaser som bensin och diesel, det som man måste satsa på är vätgas som är helt rent."

- Men vätgas är ju inte en energikälla, man kan inte borra ett hål i marken och få upp vätgas!

"Du verkar väldigt insatt, vad jobbar du med? eller är du student?

- Jag har studerat dessa frågor ett tag nu.

"Vi vill satsa på forskning och ny teknik, det kommer nya lösningar hela tiden."

-Idag tillverkas vätgas med hjälp av naturgas som är fossilt precis som olja och bidrar till klimatförändringen. Man skulle kunna använda vatten men det behövs en massa energi.

"Man kan inte både göra sig oberoende av oljan och avveckla kärnkraften samtidigt. Vi måste ha billig energi för att kunna konkurrera. Vi vill inte avveckla kärnkraften i förtid."

-Tycker inte du att det är ett problem att det inte finns någon lösning på förvaringen av kärnkraftsavfallet?

"Det finns lösningar. Man har teknik för slutförvaring."

-Vet du något ställe i världen där man har ett slutförvar?

"Nej, jag är inte så insatt, men man är långt kommen, dessutom så kommer avfallet från Uran som redan finns naturligt i marken och det är ju inget problem"

-Det är ju inte samma sak, avfallet är mycket mer koncentrerat och innehåller andra ämnen typ plutonium.

"Ni kan prata med Centern de vet mer, men vi måste ju ha energi och vindkraft och solkraft funkar ju knappast. Det tar 35 år innan man fått tillbaka den energi som går år för att tillverka ett vindkraftverk!"

- Det stämmer inte, de moderna vindkraftverken har producerat den energi som går åt till tillverkning på mindre än ett halvår. På 60-talet kunde det vara så att vindkraftverken inte tjänade igen sin energi inom sin livstid, men det har hänt väldigt mycket sedan dess. Man planerar en vindkraftspark på Kriegersflak söder om Trelleborg som ger lika mycket energi som en Barsebäcksreaktor.

-Tycker inte du att man borde minska lastbilstransporterna?

"Jo där det finns alternativ, men det finns inte järnväg överallt. Vi tror på marknadsekonomi, marknaden kommer att gynna det bästa transportmedlet."

-Tyckern du att det är ett problem med flygets stora klimatpåverkan?

"Vi satsar på forskning av bättre flygmotorer. Ett samhälle måste ha praktiska transportmedel och flyget är bäst på långa transporter. Det är viktigt att folk kan röra sig i världen och det är bra för internationellt sammarbete."

-Har du sett filmen "En obekväm sanning"?

"Nej, men jag ska se den, det jag hört är att forskarna inte är överens i klimatfrågan och att filmen presenterar en syn på frågan."

-Det är inte sant, det som sägs i filmen är inte kontroversiellt, det forskarna idag diskuterar är inte om människan orsakar en global uppvärmning utan snarast hur illa det kan bli och när det kan vara för sent för att stoppa förändringarna oberoende av vad man gör i framtiden.

"Jag måste fråga vad ni vill ha ut av detta samtal. Ni verkar ju kunniga och om ni pratar med Centern så kan de dessa frågor bättre än mig."

-Vi var bara nyfikna på hur en moderat ser på det hela eftersom moderaterna säkert kommer att bli det största partiet i alliansen och skulle få bestämma mest i en borgerlig regering.

"Det stämmer säkert men om ni läser vårt valmanifest så ser ni att vi tar det på allvar."

-Tack för dina svar, nu vet vi bättre.

"Tack själva, prata gärna med Centern."

1 kommentar:

Lucas Carlsson sa...

Jag försöker se det som något jag gjorde vad jag kunde för att förhindra, men nu är det bara att ta nya tag. Jag ökade mitt stöd till Greenpeace dagen efter valet och är taggad till att jobba vidare.