BilSweden har givit oss glädjande statistik som visat att andelen miljöbilar i nybilsförsäljningen har fortsatt öka under år 2007 för att slutligen stanna på 17,8%. Det innebar att det såldes 54.598 nya miljöbilar under året (en ökning med 49% från år 2006), vilket är det högsta antalet någonsin och sannolikt den högsta andelen någonstans i världen. Utvecklingen går på rätt håll! Samtidigt så ökade det totala antalet sålda bilar med 8,5%, i praktiken innebär detta att antalet sålda bilar ökade med 24.033 medan antalet sålda miljöbilar ökade med 18.001, alltså såldes det inte färre icke miljöbilar år 2007 än år 2006 trotts att antalet miljöbilar ökade kraftigt!
Det som alla verkar ha missat och som BilSweden inte gärna vill skryta med är att antalet stadsjeepar också fortsatt öka. Enligt BilSwedens försäljningsstatistik så såldes det 23.105 nya stadsjeepar (se nedan vilka modeller jag räknat som stadsjeepar) under 2007 det är en ökning med 26% från förra året. Detta trotts att 2007 var det stora klimatåret. Egentligen är det inte så konstigt som det verkar. Om man köper en ny miljöbil får man en bonus på 10.000 kr, men samtidigt så har regeringen gjort om fastighetsskatten och tagit bort förmögenhetsskatten, vilket innebär att den grupp konsumenter som främst köper stadsjeepar fått skattelättnader som överstiger miljöbilspremien med upp till 10 gånger, dessa pengar har troligen varit det som satt fart på försäljningen av de tyngre stadsjeeparna. Ett tecken att så har skett är att de allra tyngsta (och dyraste) stadsjeeparna ökade i försäljning med hela 33% (jämfört med 2006)!
En annan sak som inte heller tas upp är att det totala antal bilar forsätter öka. Utskrotningen av gamla bilar sker inte alls i samma takt som de nya bilarna lämnar bilhallarna.
I maj 2007 så fördubblades skrotningspremien samtidigt som den tömdes och avskaffades. Resultatet blev att på ett par dagar så avregisterades en massa bilar och premien tog slut, sedan dess så har antalet skrotade bilar minskat väsentligt. I titt i SCBs statistik visar att år 2006 avregisterades 290.245 bilar samtidigt som det nyregisterades 313.822 bil dvs antalet registerade bilar ökade med 23.577.
År 2007 nyregistrerades 338.538 bilar och avregistrerades 240.187 dvs antalet registrerade bilar ökade med hela 98.351 st! Nu beror endel av denna ökning säkert på den avskaffade skrotningspremien och man istället tittar så antalet bilar i trafik oktober 2006 och oktober 2007 (jag valde oktober för att undvika effekten av de som ställer av bilen över vintern) så var det i oktober 2006 4.245.174 bilar i trafik och oktober 2007 4.292.577 st, en ökning med 47.403 bilar. Alltså har den ökade bilförsäljningen framför allt inneburit fler bilar, både miljöbilar och stadsjeepar.
Spelar detta så stor roll egentligen då? Nya bilar är ju både renare och säkrare än gamla bilar, även när det gäller stadsjeeparna. Visst är det så, men det är stora skillnader på olika nya bilar.
Ur säkerhetssynpunkt är stadsjeeparna en katastrof, främst för andra trafikanter men också vid singelolyckor. Den höga fronten innebär att oskyddade trafikanter blir träffade högre upp på kroppen vid en olycka, förutom benfrakturer så tillkommer spräckta organ. För andra bilister så sätts den passiva säkerheten ur spel när den högre fronten och större tyngden träffar ovanför de tänkta deformationszonerna. Den högre tyngdpunkten innebär även en ökad risk för att stadsjeepen ska volta vid en olycka. Denna video visar tydligt på problemen.
Det som alla verkar ha missat och som BilSweden inte gärna vill skryta med är att antalet stadsjeepar också fortsatt öka. Enligt BilSwedens försäljningsstatistik så såldes det 23.105 nya stadsjeepar (se nedan vilka modeller jag räknat som stadsjeepar) under 2007 det är en ökning med 26% från förra året. Detta trotts att 2007 var det stora klimatåret. Egentligen är det inte så konstigt som det verkar. Om man köper en ny miljöbil får man en bonus på 10.000 kr, men samtidigt så har regeringen gjort om fastighetsskatten och tagit bort förmögenhetsskatten, vilket innebär att den grupp konsumenter som främst köper stadsjeepar fått skattelättnader som överstiger miljöbilspremien med upp till 10 gånger, dessa pengar har troligen varit det som satt fart på försäljningen av de tyngre stadsjeeparna. Ett tecken att så har skett är att de allra tyngsta (och dyraste) stadsjeeparna ökade i försäljning med hela 33% (jämfört med 2006)!
En annan sak som inte heller tas upp är att det totala antal bilar forsätter öka. Utskrotningen av gamla bilar sker inte alls i samma takt som de nya bilarna lämnar bilhallarna.
I maj 2007 så fördubblades skrotningspremien samtidigt som den tömdes och avskaffades. Resultatet blev att på ett par dagar så avregisterades en massa bilar och premien tog slut, sedan dess så har antalet skrotade bilar minskat väsentligt. I titt i SCBs statistik visar att år 2006 avregisterades 290.245 bilar samtidigt som det nyregisterades 313.822 bil dvs antalet registerade bilar ökade med 23.577.
År 2007 nyregistrerades 338.538 bilar och avregistrerades 240.187 dvs antalet registrerade bilar ökade med hela 98.351 st! Nu beror endel av denna ökning säkert på den avskaffade skrotningspremien och man istället tittar så antalet bilar i trafik oktober 2006 och oktober 2007 (jag valde oktober för att undvika effekten av de som ställer av bilen över vintern) så var det i oktober 2006 4.245.174 bilar i trafik och oktober 2007 4.292.577 st, en ökning med 47.403 bilar. Alltså har den ökade bilförsäljningen framför allt inneburit fler bilar, både miljöbilar och stadsjeepar.
Spelar detta så stor roll egentligen då? Nya bilar är ju både renare och säkrare än gamla bilar, även när det gäller stadsjeeparna. Visst är det så, men det är stora skillnader på olika nya bilar.
Ur säkerhetssynpunkt är stadsjeeparna en katastrof, främst för andra trafikanter men också vid singelolyckor. Den höga fronten innebär att oskyddade trafikanter blir träffade högre upp på kroppen vid en olycka, förutom benfrakturer så tillkommer spräckta organ. För andra bilister så sätts den passiva säkerheten ur spel när den högre fronten och större tyngden träffar ovanför de tänkta deformationszonerna. Den högre tyngdpunkten innebär även en ökad risk för att stadsjeepen ska volta vid en olycka. Denna video visar tydligt på problemen.
När det gäller avgaserna så är det riktigt att katalysatorn gör en mycket stor skillnad (en reducering på ca 80% över bilens livslängd). BilSwedens påstående om att en gammal bil släpper ut 100 gånger mer avgaser är dock grovt överdriven. Bilar tillverkade före 1989 saknar oftast katalysator. Katalysatorns rening av olika avgastyper skilljer dock åt, vissa avgaser som växthusgasen koldioxiden kan inte renas alls.
En titt i SIKAs statistik visar att det fanns ca 620.000 bilar äldre än 1989 i trafik någon gång under år 2006, dessa utgjorde 14% av alla bilar som var i trafik, men om man tittar på körsträckan så stod de endast för 7% av den totala körsträckan. Hur många av dessa bilar som är entusiastbilar och veteranbilar vet jag inte. Som tur är så är större delen av dessa katalysatorlösa bilar inne på slutet av sin färd och körs inte så långt längre. Faktum är att ju äldre bilen blir desto mindre körs den. En bil av årsmodell 2005 kördes år 2006 i genomsnitt 2220 mil medan bilarna av årsmodell 1988 kördes i genomsnitt 911 mil (genomsnittet för alla bilar var 1439 mil). Dessutom visar statistiken att ju tyngre en bil är desto mer körs den i genomsnitt. De riktigt tunga bilarna med en tjänstevikt på över 2 ton kördes i genomsnitt 2110 mil medan de lättaste bilarna på under 1 ton kördes i genomsnitt 826 mil. Det är alltså rimligt att anta att en ny stadsjeep körs betydligt längre sträcka än både en gammal bil och en ny småbil.
Dessutom så gäller det andra avgaskrav på tunga bilar med en tjänstevikt på över 2,5 ton, när det gäller bensinbilar så är det inte så stor skillnad på de faktiska utsläppen per kilometer när man jämför med mindre bilar (det gäller dock inte koldioxiden), men om man tittar på dieseldrivna bilar så är det stor skillnad. Den stora stadsjeepen Volvo XC90 med dieselmotor släpper ut 28% mer kväveoxider per kilometer än en Volvo V70 med dieselmotor, faktum är att Volvo XC90 inte ens klarar de avgaskrav som gäller för en Volvo V70. Att det är på detta viset när det gäller dieseldrivna stadsjeepar är mer regel än undantag. När partikelfilter började bli standard så var stadsjeepsmodellerna ofta de sista som fick sina avgaser renade.
Jag snackar mycket om stadsjeepar men vad menar jag då med en stadsjeep? Det finns inget vedertaget begrepp även om de flesta nog skulle vara överens när de såg en. Bilindustrin försöker sälja in begreppet crossover som ska vara någon sorts korsning mellan en stadsjeep och en kombi. I min genomgång så har jag utgått från utseendet vilket betyder att jag räkat de flesta crossover-modellerna som stadsjeepar.
Jag snackar mycket om stadsjeepar men vad menar jag då med en stadsjeep? Det finns inget vedertaget begrepp även om de flesta nog skulle vara överens när de såg en. Bilindustrin försöker sälja in begreppet crossover som ska vara någon sorts korsning mellan en stadsjeep och en kombi. I min genomgång så har jag utgått från utseendet vilket betyder att jag räkat de flesta crossover-modellerna som stadsjeepar.
För mig är en stadsjeep en bil med hög front och ett utseende som antyder terrängegenskaper. Det finns såklart gränsfall. Jag har inte räknat Volvo XC70 som stadsjeep eftersom denna i praktiken är en förhöjd V70, medan jag har räknat Nissan Qashqai eftersom denna är en egen modell och även en högre bil. Rent miljömässigt är Volvon (XC70) sämre eftersom den är tyngre, större och törstigare. Volvon tillhör dock de allra tyngsta personbilarna medan Nissan tillhör de mindre stadsjeeparna (eller crossovrarna om man så vill). En mer rättvis jämförelse blir det med den mindre Volvo V50 2.0 (146 hk) som är 4,5 meter lång, har 417 l bagageutrymme, väger 1,4 ton och drar 0,74 l/mil. En Nissan Qashqai 2.0 ( 141 hk) är 4,3 meter lång, har 410 l bagageutrymme, väger 1,4 ton och drar 0,82 l/mil (11% mer).
När jag började räkna stadsjeeparna så trodde jag att det framförallt var de mindre modellerna som ökat medan de större gått tillbaka, men så var det inte. Bägge typerna ökar. Det har sålts 10.032 stadsjeepar av tyngre modeller, en ökning med 17% jämfört med år 2006. Det såldes 13.073 "lättare" stadsjeepar, en ökning med 33% jämfört med 2006. Som tunga stadsjeepar räknar jag de som har en tjänstevikt på 1,9 ton eller en totalvikt på 2,5 ton (Sveriges vanligaste bil Volvo V70 har en tjänstevikt på ca 1,7 ton och en totalvikt på ca 2,3 ton och räknas oftast som en stor personbil). Jag har även räknat de riktigt tunga stadsjeeparna med en tjänstevikt på 2,5 ton eller en totalvikt på 3,0 ton, det såldes 1861 sådan, en ökning med 33% från år 2006!
Följande bilmodeller har jag räknat som "lätta" stadsjeepar:
HONDA CR-V
TOYOTA RAV 4
NISSAN QASHQAI
HYUNDAI TUCSON
BMW X3
MITSUBISHI OUTLANDER
SUZUKI VITARA
SUBARU FORESTER
NISSAN X−TRAIL
KIA SPORTAGE
DODGE NITRO
CITROEN C−CROSSER
MAZDA CX−7
JEEP PATRIOT
FORD MAVERICK 4X4
SUZUKI JIMNY
JEEP COMPASS
Följande bilmodeller har jag räknat som tunga stadsjeepar:
VOLVO XC90
HYUNDAI SANTA FE
BMW X5
CHEVROLET CAPTIVA
LEXUS RX
AUDI Q7
MERCEDES M−KLASS
VW TOUAREG
SSANGYONG ACTYON SPORTS
LAND ROVER FREELANDER
JEEP WRANGLER
LR / RANGE ROVER
LAND ROVER DISCOVERY
MITSUBISHI PAJERO
JEEP GRAND CHEROKEE
OPEL ANTARA
PORSCHE CAYENNE
TOYOTA LANDCRUISER
JEEP CHEROKEE
JEEP COMMANDER
SSANGYONG REXTON
SSANGYONG KYRON
NISSAN PATHFINDER
SSANGYONG ACTYON
LAND ROVER DEFENDER
CADILLAC SRX
MERCEDES GL
NISSAN MURANO
HUMMER
SUBARU TIBECA
SAAB 9−7X
CADILLAC ESCALADE
NISSAN PATROL
CHEVROLET BLAZER
1 kommentar:
[...]Lucas ställer försäljningsökningen av så kallade miljöbilar mot försäljningen av icke-miljöbilar.[...] Mer.
Skicka en kommentar