2012-03-03

En stor film

En längre film om peak oil. Det är nog bäst att jag utfärdar en varning. Filmen är nämligen tydlig med vart vi är på väg och varför. Om man inte har levt med de frågor som behandlas här i ett par år så är det nog väldigt svårt att veta vad man ska göra med denna information. Troligtvis kommer ryggmärgsreflexen vara att avfärda allt ihop. Men om inte annat så kan filmen vara ett sätt att begripa sig på sådana som mig, förstå vad vi går och bär på och varför vi agerar som vi gör.

Nu har ju filmen ett amerikanskt perspektiv och många delar av USA har ett betydligt sämre läge än vi har i Sverige. Den amerikanska infrastrukturen är väldigt oljeberoende, samhället saknar mycket av det skyddsnät som vi fortfarande har kvar här. Vi är på väg mot den amerikanska situationen men än så länge har alla större svenska städer ganska goda förutsättningar för att transportera människor utan olja, det är sämre ställt med våra transporter av varor, där lastbilstransporterna ständigt ökar. Våra järnvägar dras tyvärr med både kapacitets- och underhållsbrist som dessutom förvärrats allt mer de senaste mandatperioderna i takt med att investeringarna har förskjutits allt mer mot vägtrafiken.

Jag tror att människor vanligtvis endast kan ta till sig paradigmskiftande insikter gradvis. För mig har det varit så i alla fall. Jag har slingrat mig fram till den medvetenhet jag nu har och det har varit en tämligen frustrerande upplevelse. Eller mer korrekt det ÄR en frustrerande upplevelse. Jag måste hela tiden hålla balansen för att inte bli överväldigad av insikten om vart vi är på väg om vi inte ändrar kursen skyndsamt. Samtidigt är jag ju med och försöker byta kurs och detta är allt annat än enkelt, det är så svårt att nå fram, även när det gäller sådant som jag tycker är självklart. Den som inte vill förstå kommer inte att tillåta sig att förstå, inga argument kommer att bita...

Det roar mig lite att så här i efterhand se hur mina insikter kom till.

Det är faktiskt stadsjeeparnas fel att jag började vakna till insikt på allvar. Hade inte min grundläggande överlevnadsinstinkt dragit slutsatsen att 2 ton stål bakom en front på 1 meters höjd över vägen som far fram med en stressad förare bakom ratten är ett säkert recept på en död eller svårt lemlästad Miataförare så hade jag kanske slumrat vidare (nåja det fanns flera ingredienser).

När billobbyns argument för stadsjeeparna ofta visade sig vara rent absurda så blev jag allt mer intresserad av fenomenet som jag började uppfatta som allt mer bisarrt. Strax fick jag upp ögonen för klimatförändringen, en fråga av helt andra proportioner som märkligt nog hade gått mig helt förbi, detta var en chock!

Snart ett decennium senare har jag nu via bland annat 2008 krisen fått klart för mig hur vårt ekonomiska system är uppbyggt. Jag har förstått hur pengar "skapas" och hur hela systemet bygger på exponentiell tillväxt. Den som läst matematik bortom grundskolan har troligen den matematiska kunskapen, men har oftast nog inte tagit till sig vad allt detta betyder i en värld med begränsade resurser.

Någonstans på vägen hit gick det upp för mig att mycket i världen drivs av osunda egon som är blinda för vilka konsekvenser deras handlande har.

Se gärna filmen. Jag diskuterar gärna den, inte för att jag håller med om allt, men jag kan känna igen många av insikterna och kanske fram för allt hur de påverkar en.

Uppdatering 2012-03-09: Filmen var tydligen upphovsrättsskyddad och har tagits bort av YouTube... Nåja upphovsrättsskyddet upphör väl om 50 eller 75 år, fast då lär filmens buskap redan vara välkänd från nyhetsmedia sedan länge.





Inga kommentarer: