2007-08-26

En bättre värld under augusti

Inspirerad av bloggen Klotet 2007 så beställde jag boken the better world handbook för drygt en månad sedan. Boken innehåller en massa tips om hur man med enkla medel kan bidra till en bättre värld och hur man även undviker att bidra till en sämre värld. En utförligare beskrivning finns på Klotet 2007.

Efter den omskakande läsningen av boken sex grader och en sex veckors semester är jag nu åter inspirerad och entusiastisk inför det praktiska arbetet att bidra till en bättre värld. Jag har anslutit mig till cyber planetisorna i Sverige ett nätverk att inspireras av.

Utifrån the better world handbook så presenterar jag mina handlingar inom sju kriterier för en bättre värld. Tanken med detta är att inspirera, inte skryta. Förutom mina personliga handlingar för en bättre värld så har jag även valt att använda det arvode på ca 1500 kr i månaden som jag får via mitt politiska uppdrag till olika organisationer som jobbar för en bättre värld. I augusti har följande hänt:

Ekonomisk rättvisa
  • Bara köpt rättvisemärkt choklad
  • Bara köpt rättvisemärkt te och kaffe


Fullständig fred

  • Köpt boken the better world handbook


Ekologisk bevaring

  • Köpt ekologiska underkläder via internet
  • Handlat kravmärkt på bondens marknad
  • Avstått från att köpa icke ekologiska frukt och grönsaker
  • Adopterat en återvinningsstation
  • Återvunnit alla förpackningar som hade slängts i tvättstugan
  • Börjat gå en kvällsrond för att släcka i mötesrummen på jobbet
  • Skänkt 200 kr till Greenpeace
  • Skänkt 200 kr till Miljöförbundet jordens vänner
  • Skänkt 200 kr till Svenska naturskyddsföreningen
  • Skänkt 200 kr till Sea shepards


Djup demokrati

  • Börjat det politiska arbetet efter sommaruppehållet
  • Skrivit en insändare om klimatförändringen


Social rättvisa

  • Tagit en granne i försvar i en konflikt
  • Skänkt 200 kr till UNHCR
  • Skänkt 200 kr till Läkare utan gränser
  • Skänkt 200 kr till Röda korset


Frivillig enkelhet

  • Avstått från att köpa en ny TV


Levande gemenskap

  • Jobbat för bildandet av en bilpool


Besök cyber planetistas hemsida eller hitta fler bloggar som är med i cyber planetista Sverige.

4 kommentarer:

MulleMarcus sa...

kul att planetista-projektet sprider sig!

Bett R World sa...

Jag kan inte annat än hålla med mullemarcus, som själv varit med och utformat cyber planetista. Jag hoppas på att det sprids som ringar på vatten...

Och jag är verkligen imponerad över vad du redan hunnit med för världen! Speciellt inspirerande tyckte jag att släckningsronden på jobbet och återvinningsinsatsen i tvättstugan var.

Men det är klart, utan TV så vinner man ju en del tid.

Lucas Carlsson sa...

Kvällarna har blivit mer innehållsrika sedan TV:n lade av. Jag har blivit positivt överraskad av var en så lite förändring kan betyda för den sinnestämning som jag går och lägger mig med. Det blir ingen ny TV på ett tag.

Jonas Ericson sa...

Imponerande lista! Visst är det ganska tillfredställande att göra "uppoffringar"? När man väl börjar så öppnas det upp en ny värld av möjligheter gröna val och möjligheter.